Opvallende antwoorden op vragen over de “Groene Golf”

HOORN (Martijn Mak) Op vragen van fractie ÉénHoorn over de zogeheten ’groene golf’ op de Provincialeweg in Hoorn, zijn nogal opvallende antwoorden gekomen. „Sinds november 2017 draaien de verkeerslichten geen groene golf meer”, aldus burgemeester en wethouders.

ÉénHoorn had geconstateerd dat de doorstroming op de Provinciale weg met grote regelmaat niet goed verloopt. De afstelling van de verkeerslichten (groene golf) zou te vaak te wensen overlaten. Daardoor stroopt het autoverkeer volgens de partij op en neemt de CO2-uitstoot onnodig toe.

’De groene golf is afgeschaft vanwege de vele klachten van verkeersdeelnemers (ook fietsers en voetgangers) die de Provincialeweg over wilden steken. Zij stonden vaak voor niets te wachten’, luidt de uitleg van het college. En er zou nog een nadeel zijn: de groene golf houdt geen rekening met het actuele verkeersaanbod. De stoplichten zijn daarom op een andere manier ingesteld, zodat dit wel gebeurt. Een onderzoek dat de gemeente in 2020 heeft laten doen, bevestigde dat deze ’nieuwe’ regeling beter werkt.

Defect

Elke dag wordt gecontroleerd of alle de stoplichten nog werken, merken B en W op. Wel is geconstateerd dat een aantal meetpunten langs de Provincialeweg defect zijn, waardoor het verkeerslicht minder goed weet hoe druk het is. ’Er wordt ingezet op een spoedige reparatie.’

Te druk

Welk programma ook staat ingesteld, het kan altijd te druk worden, onderstreept het college. Dan ontstaan er files. ’Dit komt bij de kruisingen ter hoogte van het Keern en de Liornestraat geregeld voor.’

Raadslid Aart Ruppert, die om uitleg over situatie op de Provincialeweg had gevraagd, noemt de antwoorden van het college merkwaardig. „Wanneer ik van de turborotonde naar Hoorn80 rijd, moet ik wel drie keer stoppen. Als dit de optimale verkeersafwikkeling is, laat die veel te wensen over.”