Programmabegroting 2025 vaststellen. Pitch: André van Beusekom
Voorzitter, traditiegetrouw maar wel gemeend danken we iedereen voor het vele werk, het beantwoorden van de vele vragen en de ondersteuning die we gekregen hebben van de organisatie. Dank daarvoor.
Voorzitter, we hebben de wethouder Boomgaars overal horen zeggen dat deze begroting en die van de komende jaren pijn gaat doen. Met het ravijnjaar 2026 als een groot zwart gat waar het rijk ons induwt stevenen we af op jaren van lastenverzwaringen en bezuinigingen. En ja dat doet pijn voorzitter.
Maar is dit allemaal alleen aan het rijk te wijten of moeten we als gemeente ook kritisch naar ons zelf kijken? Kan het soberder? Wat is echt nodig en wat is een wens? Welke ambities kunnen we bijstellen?
Voorzitter, uiteraard zijn dat politieke keuzes maar een noodzaak van iets vaststellen zou toch een stuk eenvoudiger moeten zijn. En we benoemen maar even als voorbeelden de noodzaak van een poppodium, de noodzaak van een aparte expositieruimte in de tuin van het Westfries museum of de noodzaak om stug vast te houden aan het doel om als Hoorn klimaatneutraal te zijn in 2040. Want hoe realistisch is dit nog wethouder?
Wij kiezen we dan toch voor de noodzaak dat onze inwoners de zorg krijgen die ze nodig hebben. En de noodzaak dat onze inwoners veilig over straat kunnen. En de noodzaak dat we de armoede bestrijden.
Het is onze taak als raad om hier de juiste keuzes in te maken, om te zorgen dat iedereen een dak boven zijn of haar hoofd heeft, ieder kind met een ontbijt naar school gaat, ieder mens de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft voor in ieder geval een vleugje menselijk bestaan en geluk. Dat vinden wij noodzaak voorzitter.
Voorzitter, we vragen het college om enkele toezeggingen. Als eerste voorzitter vragen we aandacht voor de wachtlijsten bij de GGZ en dan vooral de opvolgende behandelingen na de crisisdienst. Ons bereiken zeer zorgelijke signalen over wachtlijsten van maanden, administratieve fouten en tekort aan behandelend personeel. Met de bezuinigingsopdracht van 5% op de GR een grote zorg. Wij vragen het college dit voor de raad in kaart te brengen voordat we bezuinigingen doorvoeren die als een boomrang terugkomen. De kern van de vraag is dus wordt er minder zorg verleend als er 5% bezuinigd wordt op deze gemeenschappelijke regeling?
Dan voorzitter het online gokken. Gokverslaving is 1 van de zwaarste en meest impact hebbende verslavingen die er is. Met het legaliseren van het online gokken is er een jaarlijkse stijging te zien in de mensen die daardoor in de problemen komen. Vaak zijn dit kwetsbare inwoners maar ook veel jeugd. Ook Werksaam ziet dit steeds meer voorkomen en in Den Helder heeft de uitkeringsinstantie al folders rond gestuurd. Dit hoort wat ons betreft bij de verslavingsproblematiek alcohol en drugs maar ook preventief zou er actie moeten worden ondernomen. Wij vragen het college om actie te ondernemen en de noodzaak tot ontwikkeling van beleid in kaart te brengen, met terugkoppeling naar de raad voor de kadernota 2025.
Veiligheid en preventie: Voorzitter, wij vragen het college om samen met andere gemeenten in gesprek te gaan om te bekijken of het zinvol is een mobiele BOA post aan te schaffen. Dat is een soort caravan die je simpel achter de auto hangt voor de duidelijkheid. Handig om een paar dagen zichtbaar aanwezig te zijn op het stadsstrand, in de wijken of op evenementen en kermissen. Fietsen kunnen gewoon mee zodat je ook nog mobiel bent. Je bent makkelijk aanspreekbaar en in samenwerking met andere gemeenten lijkt ons de kosten te overzien.
Dus graag op deze verzoeken een toezegging.
In het verlengde van veiligheid en preventie pleiten wij er voor op geen enkele manier te bezuinigen op de Top-X aanpak. In buurten waar de leefbaarheid onder druk staat, is het risico groter dat jongeren in het criminele circuit terecht komen met alle gevolgen van dien. Daarom willen wij blijven investeren in een veilige samenleving en preventieve maatregelen om onze jeugd te helpen. Wij danken dhr Maas voor zijn amendement en hebben dit van harte mede ondertekend.
Dan de toezegging van de burgemeester van 12 december 2023 over de inzet van Boa’s ivm de vuurwerkoverlast die we in oktober 2024 zouden krijgen. Hoe staat het daarmee voorzitter?
Vervolgens ontkomen we niet aan vragen over kansen voor de Kersenboogerd, wethouder hoe staat het met de uitvoering van de motie van Eenhoorn van mei 2023 over de wijkconciërge en invulling wijklab samen met belanghebbenden en bewoners? Hoe vindt u zelf dat het gaat met de invulling van het 5 sporenplan? Wanneer zien de bewoners enig resultaat?
Dan naar onze 2 raadsinstrumenten voorzitter.
Eerst de motie over de ambitie duurzaamheid. Wij willen graag weten en inzichtelijk krijgen wat ongeveer de jaarlijkse kosten zijn qua geld en qua personele inzet. Krijgen we financiële ruimte met het opschuiven van de ambitie 2040 naar 2045 en verlagen we daar bijvoorbeeld ook de werkdruk en personele bezetting mee?
Het dictum voorzitter: Verzoekt het college de ambitie duurzaamheid met het streven klimaatneutraal in 2040 financieel en de organisatorische haalbaarheid in kaart te brengen en dit als apart bespreekpunt meningsvormend voor te leggen in ieder geval voor de behandeling van de kadernota 2025.
Dan het amendement met nummer 3.2 F Dat gaat over ombuigingsmaatregel M617 de administratieve lastenvermindering in de hele keten sociaal domein die niet is opgenomen in de lijst met ombuigingen maar volgens de beantwoording van wethouder Boomgaars in de commissie wel gewoon uitgevoerd wordt. Deze zouden we voor de volledigheid en het overzicht in de financiën wel graag met een bedrag ingevuld zien bij de kadernota 2025.
Het dictum luidt dan ook: De raad besluit in de lijst van bezuinigingsmaatregelen genoemd in beslispunt 2 te wijzigen.
Toe te voegen de maatregel M617, administratieve lastenvermindering in de hele keten sociaal domein en dit bij de kadernota 2025 financieel verder in te vullen.
Tot zover de bijdrage van de fractie van Beusekom/Vinkenborg namens de partij Eenhoorn.