Bezoek van de fractie ÉénHoorn aan Hoflevenrancier Bert Ooms Verhuizingen.

Bezoek fractie ÉénHoorn aan Hofleverancier Bert Ooms Verhuizingen.
Op dinsdag 7 november 2023 bracht een afvaardiging van ÉénHoorn een bezoek aan Hofleverancier Bert Ooms Verhuizingen aan de Kernweg 21 op Hoorn’80.
Fractievoorzitter Guido Breuker en de raadsleden André van Beusekom en Peter Peerdeman gingen met directeur Bert Ooms in gesprek over diens bedrijf, veranderende bedrijfsomstandigheden, continu wisselende wetgeving en wat dit betekent voor alle betrokkenen.
Bert Ooms liet vol trots het mooie bedrijf en zijn materieel zien. Hieronder een nog piekfijne oldtimer van 55 jaar oud. Deze wordt echter bijna alleen voor shows gebruikt. Verder staan er diverse inboedels, keurig voor de cliënten stofvrij verpakt.
Bert denkt na over zonnepanelen en laadpalen zodat hij via zonne-energie in de toekomst zijn vrachtauto’s kan opladen. Nu kan dit nog onvoldoende.

Voertuigen en brandstof.
Kenmerkend voor ieder verhuisbedrijf is dat de voertuigen niet continu onderweg zijn, zoals bij vele andere transporteurs. De bestelauto’s, zoals een VW caddy worden veelal ingezet voor contact met de cliënten en om de verhuisdozen naar die cliënten te brengen. De andere vrachtauto’s verschillen qua maatvoering, leeftijd en motor en worden zoveel als mogelijk op maat ingezet.
Vrachtauto’s op diesel met emissieklasse 3, 4 en 5 hebben vanaf 1 januari 2022 geen toegang meer tot milieuzones van een aantal steden in Nederland. Alleen vrachtwagens met emissieklasse 6 (Euro 6) en elektrische trucks mogen de milieuzones voor vrachtauto’s inrijden. In Hoorn wordt hier ook over nagedacht, maar hebben we de tijd tot 2030.
De emissieklasse geeft aan hoeveel schadelijke stoffen een vrachtwagen uitstoot. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner het voertuig. Op de foto is de rechter vrachtwagen DAF een euro 6 vrachtwagen.

Gemeenten met milieuzone of Zero-emissiezones
Een milieuzone is een gebied waar de meest vervuilende dieselvoertuigen niet mogen komen. Een gemeente kan een milieuzone instellen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Op dit moment hebben o.a. de gemeenten Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Haarlem en Utrecht een milieuzone voor dieselvrachtauto’s, ook wel groene zone genoemd.
Bert: ‘Het nut van een milieuzone is ver te zoeken, intensieve rijders zoals pakketvervoerders en normale transportbedrijven belast je er niet mee, die vervangen op tijd hun materiaal, met een milieuzone vang je alleen de incidentele rijders, een oud ijzer boer die 1 keer in de week rijd of een marktkoopman die maar 1x in de week naar een binnenstad moet of dus een verhuizer die 5000 km per jaar met een wagen rijd dus helemaal geen nieuw rijdend materiaal nodig heeft, ook duurzaam!’.

Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor vrachtauto’s invoeren in hun gemeenten. In deze zones mogen alleen elektrische vrachtauto’s komen die geen schadelijke stoffen uitstoten. In een onderzoek van Techniek Nederland en Evofenedex geeft 70 procent van de ondervraagde bedrijven die regelmatig binnensteden bevoorraden, aan dat het niet haalbaar is om op 1 januari 2025 over een volledig emissievrij wagenpark te beschikken. Bert: ‘Dat is gewoon weg niet te betalen en de auto’s die wij daarvoor nodig hebben zijn ook niet leverbaar!’.
In het verleden werd er al gewerkt met andere soorten brandstof en met aanvullingen. De bio-brandstof is inmiddels oud en afgeschreven. Deze gaf veel vlokken in de diesel en daardoor storingen.
De GTL is een synthetische diesel die uit aardgas wordt gewonnen. De afkorting GTL staat voor gas-to-liquids, (gas-tot-vloeistof). Dit houdt in dat het aardgas eerst wordt omgezet in een synthesegas van waterstof en koolmonoxide, wat vervolgens bij een hoge temperatuur wordt omgezet in vloeibare koolwaterstoffen. Qua chemische eigenschappen is GTL vrijwel identiek aan reguliere diesel, waardoor het geschikt is voor vrijwel iedere dieselmotor. GTL kan daarom rechtstreeks, zonder voorafgaande aanpassing van de motor, gebruikt worden voor personenauto’s, vrachtwagens, schepen en aggregaten. Nadeel is dat er nog steeds fossiele brandstoffen inzitten.
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is in feite een tweede generatie biodiesel die kan worden geproduceerd uit een breed scala aan materialen. Deze is fossielvrij en geeft een verlaging van CO2 uitstoot van 90%. De literprijs is 40cent hoger, maar Bert is trots dat hij reeds 2 vrachtwagens 100% daarop laten rijden (is vermengbaar met normale diesel maar bij 100% gebruik is de CO2 uitstoot pas 90%) .
In de motor van een euro 6 vrachtauto wordt adblue ingespoten waardoor de auto echt heel schoon rijdt. Bert: ‘De lucht uit de uitlaat van een euro 6 vrachtwagen is soms schoner dat de lucht in de stad zelf’.
Elektrische vrachtauto’s
Goede elektrische vrachtauto’s zijn er nog maar weinig. In ieder geval voor het werk wat Bert doet.
Bert: ‘De actieradius is veel te klein. En het aantal oplaadmogelijkheden is veel te laag. Heb je slecht weer en de kachel en de ruitenwissers moeten aan dan is het ook economisch niet haalbaar. Hoe graag ik het ook zou willen. Renault kwam bij mij met een model voor €250.000 maar ik kan er niet mee heen en weer naar Utrecht’.
Veiligheid.
Het is inmiddels wel bekend dat bij elektrische auto’s de accu’s nog wel eens in brand gaan. De veiligheidsregio’s hebben daarom voor personenauto’s een waterbak beschikbaar. Daar wordt een brandende personenauto in geplaatst en vervolgens wordt de bak dan vol met water gespoten. Op een andere wijze is de auto bijna niet te blussen. Maar hoe wil je dat doen bij een vrachtwagen? Er zijn brandvrije accu’s voor vrachtwagens, maar die kosten €70.000,= extra bovenop 3-voudig hogere aanschafprijs.

Afrika
Bert benadrukt dat hij ook wel inziet dat het allemaal wel beter moet met het milieu en dat we daar allemaal samen verantwoordelijk voor zijn. Bert: ‘Een vrachtauto van 13 jaar oud mogen we straks niet meer gebruiken, ondanks dat de auto nog jaren mee kan. Er is geen opkoopregeling vanuit het rijk, dus deze auto’s gaan naar Afrika waar ze nog jaren dienst doen. De uitstoot daar krijgen we dan met een ‘Sahara zandstorm’ weer terug naar Nederland’.
Amsterdam.
Vooral Amsterdam is erg streng met de emissiezones en ook met de vergunningen voor parkeren. Er bestaan gewoon geen excuses. Bert begrijpt dit ook wel. ‘Zoveel mensen op een kluitje in de grote stad, daar moet je gewoon duidelijk in zijn. En op tijd je vergunning aanvragen kunnen we best wel goed regelen’.
De gemeente Amsterdam heeft een flink aantal eigen vrachtauto’s, waaronder vuilnisauto’s. Deze eigen auto’s moet vanzelfsprekend aan alle milieueisen voldoen. De laatste bestelling in 2023 van de gemeente Amsterdam moet nog voor 2025 afgeleverd worden, want dan kunnen deze oudere modellen nog flink wat jaren mee en kunnen ze gebruik maken van hun eigen ontheffingen regeling.
Hoorn
De gemeente Hoorn kijkt ook naar andere steden om te leren hoe een emissiezone in Hoorn nodig is en hoe dit ingevoerd zou kunnen worden.
Vanuit de fractie ÉénHoorn willen we in ieder geval dat niet in iedere stad andere regels gelden, dat is niet werkbaar. De fractie vindt dat de gestelde doelen te ambitieus zijn. Zeker in relatie tot de ondersteuning en middelen welke de bedrijven krijgen om dit doel te bereiken. Maatwerk is in deze onontbeerlijk voor een zo pijnloos mogelijke overgang naar milieuvriendelijk vervoer in de toekomst. Zowel op praktisch als financieel is het nodig om goed met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.

De fractie ÉénHoorn dankt Bert Ooms voor de ontvangst, de kundige uitleg en het zeer prettige gesprek.